ဓမၼေဗာဓိ

သဗၺဒါနံ ဓမၼဒါနံ ဇိနာတိ၊ ခပ္သိမ္းေသာ အလွဴတို႔တြင္ တရားအလွဴသည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္၏။

အာရမၼဏပစၥည္း - ၂(က)

အာရမၼဏပစၥည္း - ၂(က)

၁၃၅၃-ခု၊ ဝါေခါင္လဆန္း(ဂ)ရက္ေန႔၊ ေန႔လည္ပိုင္းမွာ ေဟာၾကားမည့္ တရားေတာ္က ပစၥယနိေဒၵသပါဠိေတာ္လာ အာရမၼဏပစၥည္း တရားေတာ္ျဖစ္တယ္။

အာရမၼဏပစၥေယာတိ -
  • ႐ူပါယတနံ စကၡဳဝိညာဏဓာတုယာ တံသမၸယုတၱကာနဥၥ ဓမၼာနံ အာရမၼဏပစၥေယန ပစၥေယာ။
  • သဒၵါယတနံ ေသာတဝိညာဏဓာတုယာ တံသမၸယုတၱကာနဥၥ ဓမၼာနံ အာရမၼဏပစၥေယန ပစၥေယာ။
  • ဂႏၶာယတနံ ဃာနဝိညာဏဓာတုယာ တံသမၸယုတၱကာနဥၥ ဓမၼာနံ အာရမၼဏပစၥေယန ပစၥေယာ။
  • ရသာယတနံ ဇိဝွါဝိညာဏဓာတုယာ တံသမၸယုတၱကာနဥၥ ဓမၼာနံ အာရမၼဏပစၥေယန ပစၥေယာ။
  • ေဖာ႒ဗၺာယတနံ ကာယဝိညာဏဓာတုယာ တံသမၸယုတၱကာနဥၥ ဓမၼာနံ အာရမၼဏပစၥေယန ပစၥေယာ။
  • ႐ူပါယတနံ သဒၵါယတနံ ဂႏၶာယတနံ ရသာယတနံ ေဖာ႒ဗၺာယတနံ မေနာဓာတုယာ တံသမၸယုတၱကာနဥၥ ဓမၼာနံ အာရမၼဏပစၥေယန ပစၥေယာ။
  • သေဗၺ ဓမၼာ မေနာဓာတုယာ တံသမၸယုတၱကာနဥၥ ဓမၼာနံ အာရမၼဏပစၥေယန ပစၥေယာ။
  • ယံ ယံ ဓမၼံ အာရဗ႓ ေယ ေယ ဓမၼာ ဥပၸဇၨႏၲိ စိတၱေစတသိကာ ဓမၼာ၊ ေတ ေတ ဓမၼာ ေတသံ ေတသံ ဓမၼာနံ အာရမၼဏပစၥေယန ပစၥေယာ။

ယံ ယံ ဓမၼံ = အၾကင္အၾကင္ အာ႐ံု(၆)ပါး ပစၥည္းတရားကို၊ အာရဗ႓ = အာ႐ံုျပဳ၍၊ ေယ ေယ ဓမၼာ = အၾကင္အၾကင္သို႔ေသာ သေဘာရိွကုန္ေသာ အာရမၼဏိက ပစၥယုပၸန္တရားတုိ႔သည္၊ ဥပၸဇၨႏၲိ = ျဖစ္ကုန္၏ ။ စိတၱ ေစတသိကာ = စိတ္ေစတသိက္ ျဖစ္ကုန္ေသာ၊ ဓမၼာ = အာရမၼဏ ပစၥယုပၸန္တရားတို႔သည္၊ ဥပၸဇၨႏၲိ = ျဖစ္ကုန္၏ ။ ေတ ေတ ဓမၼာ = ထုိထုိအာ႐ံု(၆)ပါး ပစၥည္းတရားတို႔သည္၊ ေတသံ ေတသံ ဓမၼာနံ = ထုိထို အာရမၼဏိက ပစၥယုပၸန္တရားတုိ႔အား၊ အာရမၼဏပစၥေယန = အာရမၼဏပစၥယသတၱိျဖင့္၊ ပစၥေယာ+ဥပကာရေကာ = ေက်းဇူးျပဳသည၊္ ေဟာတိ = ျဖစ္၏ ။ ဣတိ = ဤသို႔၊ ဘဂဝါ = ျမတ္စြာဘုရားသည္၊ အေဝါစ = ဂ႐ုဏာေရွ႕သြား ပညာအားျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါေပသတည္း ... ။
သာဓု ... သာဓု ... သာဓု ပါဘုရား။

ပစၥည္း = ပစၥဳပၸန္, အတိတ္, အနာဂတ္ျဖစ္ေသာ စိတ္ ၈၉-ပါး၊ ေစတသိက္ ၅၂-ပါး၊ ႐ုပ္ ၂၈-ပါး၊ ကာလဝိမုတ္ျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္၊ ပညတ္ဟူေသာ အာ႐ံု (၆)ပါး။

ပစၥယုပၸန္ = စိတ္ ၈၉-ပါးႏွင့္ ေစတသိက္ ၅၂-ပါး။

ပစၥယသတၱိ = ႀကိဳးတန္းႏွင့္ ေတာင္ေဝွး အစရိွသည္တို႔သည္ မစြမ္းမသန္ေသာသူတို႔အား ဆြဲတြယ္ေထက္တည္ရန္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ အတိတ္, အနာဂတ္, ပစၥဳပၸန္ အာ႐ံု (၆)ပါးတို႔သည္ အသီးသီး မိမိတို႔ႏွင့္ဆိုင္ရာ စိတ္၊ ေစတသိက္တုိ႔အား ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ အာရမၼဏသတၱိျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳ၏။

(သၿဂႋဳဟ္ဆိုင္ရာ မွတ္သားဖြယ္)

အာရမၼဏသတၱိ - ဟူသည္ ... ဖူးပြင့္ေဝဆာေသာ ပန္းဥယ်ာဥ္ႀကီးထဲ၌ လူတို႔ေပ်ာ္ေမြ႕ဖြယ္ရာ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ႐ူပါ႐ံုစေသာ အာ႐ံု (၆)ပါးတို႔သည္လည္း စိတ္ ေစတသိက္တုိ႔၏ ႏွစ္သက္ေပ်ာ္ေမြ႕ဖြယ္ရာ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အာ႐ံုႏွင့္ကင္း၍ ျဖစ္ၾကေသာ စိတ္ ေစတသိက္တရား မည္သည္ မရိွၾကပါ။ စိတ္ ေစတသိက္တုိင္း ႐ူပါ႐ံုစေသာ အာ႐ံုတစ္ခုခုကို အမွန္ပင္ အာ႐ံုျပဳၾကရပါတယ္။ အဲဒီလို စိတ္ ေစတသိက္တရားတို႔က ႐ူပါ႐ံုစေသာ အာ႐ံုတို႔အေပၚ၌ မခြဲႏိုင္၊ မခြါႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေမြ႕ေလ်ာ္ဖြယ္ရာကို ေဆာင္တတ္ေသာ ဆြဲငင္အား သတၱိထူးကို "အာရမၼဏသတၱိ" လုိ႔ ေခၚပါတယ္။
ထုိအာရမၼဏ-ဟူေသာ ပါဠိသဒၵါမွ 'အာ႐ံု' ဟူသည့္ ျမန္မာေဝါဟာရ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။

အာ႐ံု (၆)ပါးဟူသည္ကား ...
  • ၁။ ႐ူပါ႐ံု = အဆင္း ။ တရားကိုယ္မွာ 'ဝဏၰ' အဆင္း ျဖစ္ပါတယ္။
  • ၂။ သဒၵါ႐ံု = အသံ ။ တရားကိုယ္မွာ 'သဒၵ' အသံ ျဖစ္ပါတယ္။
  • ၃။ ဂႏၶာ႐ံု = အနံ႔ ။ တရားကိုယ္မွာ 'ဂႏၶ' အန႔ံ ျဖစ္ပါတယ္။
  • ၄။ ရသာ႐ံု = အရသာ ။ တရားကိုယ္မွာ 'ရသ' အရသာ ျဖစ္ပါတယ္။
  • ၅။ ေဖာ႒ဗၺာ႐ံု = အထိအေတြ႕ ။ တရားကိုယ္မွာ ပထဝီ, ေတေဇာ, ဝါေယာ-ဟူေသာ ဓာတ္ ၃-ပါးသာလွ်င္ျဖစ္ေသာ အထိအေတြ႕ 'ေဖာ႒ဗၺာ႐ံု' ျဖစ္ပါတယ္။
  • ၆။ ဓမၼာ႐ံု = ပသာဒ႐ုပ္ ၅-ပါး၊ သုခုမ႐ုပ္ ၁၆-ပါး၊ စိတ္ ၈၉-ပါး၊ ေစတသိက္ ၅၂-ပါး၊ နိဗၺာန္၊ ပညတ္တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
အာ႐ံု ႏွင့္ ကာလ
  • ႐ူပါ႐ံု, သဒၵါ႐ံု၊ ဂႏၶာ႐ံု၊ ရသာ႐ံု၊ ေဖာ႒ဗၺာ႐ံုတုိ႔ကား ျမင္ႏိုင္၊ ၾကားႏိုင္၊ နံႏိုင္၊ စားသိႏိုင္၊ ထိသိႏို္င္ေလာက္ေအာင္ ၾကမ္းတမ္းသည့္ ၾသဠာရိက႐ုပ္ (႐ုပ္ၾကမ္း)မ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။
  • ဓမၼာ႐ံု ပါဝင္ေသာ ပသာဒ႐ုပ္ (ဝါ) အၾကည္ဓာတ္ ၅-ပါးႏွင့္ သုခုမ႐ုပ္ (ဝါ) သိမ္ေမြ႕ေသာ႐ုပ္ ၁၆-ပါးတုိ႔ကား မျမင္ႏုိင္ မထိေတြ႕ႏိုင္ေသာ ႐ုပ္ႏုမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။
  • ႐ုပ္တရား၊ နာမ္တရားတို႔ကား 'ဥပါဒ္-ဌီ-ဘင္' (ျဖစ္-တည္-ပ်က္) အစီအစဥ္အရ ခဏျဖစ္၍ ခဏပ်က္လ်က္ ႐ိွၾကပါတယ္။
  • ျဖစ္ေပၚ၍ မခ်ဴပ္ခင္ 'ဥပါဒ္-ဌီ-ဘင္' အားျဖင့္ အထင္အ႐ွားရိွခိုက္ အာ႐ံုကို 'ပစၥဳပၸန္' အာ႐ံုဟု ေခၚတယ္။
  • 'ဥပါဒ္-ဌီ-ဘင္' ေစ့၍ ခ်ဴပ္ေလၿပီးေသာ အာ႐ံုကို 'အတိတ္' အာ႐ံုဟု ေခၚပါတယ္။
  • အေၾကာင္းညီညြတ္လွ်င္ ဧကန္ ျဖစ္ေပၚမည့္ အာ႐ံုကို 'အနာဂတ္' အာ႐ံုဟု ေခၚပါတယ္။
  • ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ ႐ုပ္-စိတ္-ေစတသိက္တုိ႔သည္ အတိတ္-ပစၥဳပၸန္-အနာဂတ္ ဟူ၍ ကာလ ၃-ပါးစီ ႐ိွၾကပါတယ္။
  • ဓမၼာ႐ံု၌ အက်ဳံးဝင္ေသာ ပညတ္အာ႐ံုႏွင့္ နိဗၺာန္အာ႐ံုတုိ႔မွာ အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္၊ အနာဂတ္ ဟူသည့္ ကာလ ၃-ပါးမွ ကင္းလြတ္ေနေသာ 'ကာလဝိမုတ္' အာ႐ံုမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။
----------
မေနာဓာတ္ - အရကား ... ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းႏွင့္ သမၸဋိစၧဳိန္း ၂-ပါး၊ ေပါင္း ၃-ပါးတုိ႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
  • ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္ = ပဥၥဒြါရ (တံခါးငါးေပါက္)ဟု ေခၚဆိုအပ္ေသာ မ်က္စိ, နား, ႏွာ, လွ်ာ, ကိုယ္တုိ႔၌ ထင္လာသည့္ အာ႐ံု (၅)ပါးကို ဆင္ျခင္ႏွလံုးသြင္းတတ္ေသာစိတ္ ျဖစ္ပါတယ္။
  • သမၸဋိစၧိဳန္းစိတ္ = အာ႐ံု (၅)ပါးကို လက္ခံယူႏိုင္ေသာစိတ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အကုသလဝိပါက္ ဥေပကၡာသဟဂုတ္ သမၸဋိစၧိဳန္းစိတ္ ၁-ပါး၊ အဟိတ္ကုသလဝိပါက္ ဥေပကၡာသဟဂုတ္ သမၸဋိစၧိဳန္းစိတ္ ၁-ပါး၊ ေပါင္း ၂-ပါး ရိွပါတယ္။ သမၸဋိစၧဳိန္းေဒြ-ဟုလည္း ေခၚပါတယ္။
ဓမၼာနဥၥ - အရကား ... သဗၺစိတၱသာဓာရဏေစတသိက္ ၇-ပါးႏွင့္ ဝိတက္, ဝိစာရ, အဓိေမာကၡ - ေပါင္း ၁၀-ပါးတုိ႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။

သဗၺစိတၱဓာရဏေစတသိက္ = အလံုးစံုေသာ စိတ္တို႔ႏွင့္ ဆက္ဆံသည့္ ေစတသိက္ ၇-ပါး။ (စိတ္ျဖစ္တိုင္း အျမဲပါဝင္ၾကေသာ ေစတသိက္မ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။)
၁။ ဖႆ = စိတ္ႏွင့္ အာ႐ံုကို ေတြ႕ထိေပးျခင္းသေဘာ။
၂။ ေဝဒနာ = အာ႐ံု၏ အရသာကို ခံစားျခင္း သေဘာ။
၃။ သညာ = အာ႐ံုကို မွတ္သားျခင္း သေဘာ။
၄။ ေစတနာ = ယွဥ္ဖက္တရားတုိ႔ကို (ယွဥ္ဖက္စိတ္ ေစတသိက္တို႔ကို) ဆိုင္ရာ ကိစၥတုိ႔၌ ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ရာ ေစ့ေဆာ္ တိုက္တြန္းျခင္း သေဘာ။
၅။ ဧကဂၢတာ = တစ္ခုတည္းေသာ အာ႐ံု၌ တည္တံ့ျခင္း တည္ၾကည္ျခင္း သေဘာ။
၆။ ဇီဝိတိေျႏၵ = ယွဥ္ဖက္တရားတို႔ကို သက္တမ္းျပည့္ တည္တံ့ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းျခင္း သေဘာ။
၇။ မနသိကာရ = စိတ္၌ အာ႐ံုေပၚလာေအာင္ ျပဳေပးျခင္း သေဘာ။ (အာ႐ံုကို ႏွလံုးသြင္းျခင္း သေဘာ)
ေဆာင္။ ။"ဖသ္, ေဝ, သဥ္, ေစ၊ ဧ, ဇီ, မန၊ ဤသတၱ သဗၺ စိတ္တို္င္းျဖစ္"

ဝိတက္ = ယွဥ္ဖက္စိတ္ ေစတသိက္တုိ႔ကို အာ႐ံုသို႔ တင္ေပးျခင္း သေဘာ။
ဝိစာရ = အာ႐ံုကို သံုးသပ္ျခင္းသေဘာ (ဝါ) အာ႐ံုကို ထပ္၍ ထပ္၍ ယူျခင္း သေဘာ။
အဓိေမာကၡ = အာ႐ံုကို ဆံုးျဖတ္ျခင္း သေဘာ။ ... တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
-------

မေနာဝိညာဏဓာတ္ - အရကား ... သႏၲီရဏ ၃-ပါး၊ မေနာဒြါရာဝဇၨန္း၊ ဟသိတုပၸါဒ္၊ သဟိတ္စိတ္ ၇၁-ပါး၊ ေပါင္း ၇၆-ပါးတို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
  • သႏၲီရဏစိတ္ = သမၸဋိစၧိဳန္းစိတ္ ခံယူထားေသာ အာ႐ံုကို စံုစမ္းေသာစိတ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥေပကၡာသႏၲီရဏ ၂-ပါးႏွင့္ ေသာမနႆသႏၲီရဏ ၁-ပါးဟု ခြဲျခားထားပါတယ္။
  • မေနာဒြါရာဝဇၨန္းစိတ္ = မေနာဒြါရတည္းဟူေသာ စိတ္တံခါးဝ၌ ထင္လာေသာ အာ႐ံုကို ဆင္ျခင္ႏွလံုးသြင္းတတ္ေသာစိတ္ ျဖစ္ပါတယ္။
  • ဟသိတုပၸါဒ္စိတ္ = ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔၏ ျပံဳးရယ္ေသာစိတ္ ျဖစ္ပါတယ္။
  • သဟိတ္စိတ္ = ဟိတ္ပါဝင္ေသာစိတ္မ်ားကို သဟိတ္စိတ္မ်ား ဟုေခၚပါတယ္။ (ေဟတုပစၥည္းမွာ ရွင္းထားၿပီးပါၿပီ။)
ဓမၼာနဥၥ - အရကား ... ေစတသိက္ ၅၂-ပါး တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
-------

အာရမၼဏမ်ဳိး (၈) ပစၥည္း
၁။ အာရမၼဏ
၂။ အဓိပတိ - အာရမၼဏာဓိပတိ
၃။ နိႆယ - ဝတၱာရမၼဏပုေရဇာတ နိႆယ
၄။ ဥပနိႆယ - အာရမၼဏူပနိႆယ
၅။ ပုေရဇာတ - အာရမၼဏ ပုေရဇာတ
၆။ ဝိပၸယုတၱ - ဝတၳာရမၼဏ ပုေရဇာတ ဝိပၸယုတၱ
၇။ အတၳိ - အာရမၼဏ ပုေရဇာတတၳိ
၈။ အဝိဂတ - အာရမၼဏ ပုေရဇာတ အဝိဂတ

ေဆာင္။ ။ အာ-အဓိ-နိသ္၊ ဥ-ပု-ဝိပ္၊ ေနာက္ပိတ္ အတ္-အဝိ။ အာရမၼဏ၊ ပစၥယ၊ ရွစ္ဝ ရေစဘိ။

မွတ္ခ်က္။ ။ ႐ုပ္တရားမွန္သမွ်ကို ေလာဘမူစိတ္ ၈-ပါးကသာ အေလးအျမတ္ အာ႐ံုျပဳ၍၊ ႐ုပ္ပြား ဆင္းတုမ်ားကို အာဓိ-မဟာ ကုသိုလ္စိတ္ျဖင့္ မၾကည္ညိဳႏုိင္သည္ကို အရေကာက္ႏွင့္ အာဓိသ႐ုပ္ခြဲတို႔က ေဖာ္ညႊန္းထားပါတယ္။ အာ႐ံုသာမာန္ျဖင့္ကား ၾကည္ညိဳႏိုင္ၾကပါတယ္။

နိဗၺာန္သည္ (အက်ဳိးတရားမဟုတ္) အေၾကာင္းအာ႐ံုတရား ျဖစ္ေၾကာင္းကို "နိဗၺာနံ ပစၥေဝကၡႏၲိ၊ နိဗၺာနံ ေဂါၾတဘုႆ" ပါဠိေတာ္တို႔က ညႊန္ျပၿပီး၊ ထိုပါဠိကပင္ ပုထုဇဥ္တို႔ နိဗၺာန္ကို အာ႐ံုျပဳႏိုင္ပံုကိုလည္း ျပဆိုထားပါတယ္။
(ဓမၼာစၾကာ၌ နိဗၺာန္ကို အက်ဳိးသစၥာ သေဘာျဖင့္ ေဟာၾကားထားပါတယ္။)
(*အေသးစိတ္သိလိုပါက နီးစပ္ရာ ဆရာေတာ္မ်ားထံမွာ ေလ့လာ ေမးျမန္း သင္ယူၾကပါ။ နက္နဲလြန္း၍ ျဖစ္ပါတယ္။)

အာရမၼဏာဓိပတိသတၱိ
- ဟူသည္ကား .. သာမာန္အာ႐ံုထက္ပင္ စိတ္ကို အလြန္အကဲတမ္းတမ္းစြဲ ျဖစ္ေအာင္ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ေသာ စြမ္းအားျဖင့္ အေလးအျမတ္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း အစိုးရျခင္း သေဘာသတၱိ မည္ပါတယ္။

  • ႐ူပါယတနံ အစရိွေသာ ပါဠိေတာ္မ်ားျဖင့္ အာ႐ံု + အာရမၼဏိကအျဖစ္ ၿပီးၿပီးပါလ်က္ "ယံ ယံ ဓမၼံ" အစရိွေသာ ပါဌ္ကို ထပ္၍ ေဟာေတာ္မူရျခင္း။
႐ူပါယတနံ ..စေသာ ပါဌ္ျဖင့္ အာ႐ံု + အာရမၼဏိက အျဖစ္ၿပီးသည္ကား မွန္ေသာ္လည္း အာ႐ံုျပဳေသာ ခဏ၌သာ အာ႐ံု (၆)ပါးတုိ႔သည္ သတၱဝိဉာဏဓာတ္တို႔အား အာရမၼဏပစၥည္း ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ထိုသို႔ ျဖစ္ရာတြင္လည္း အတူတကြ မျဖစ္ၾက၊ သူ႕အာရမၼဏိကတရားႏွင့္ သူ႕အာ႐ံုတရားတို႔ အသီးသီး ျဖစ္ၾကသည္ကို ျပေတာ္မူျခင္းငွာ - ယံ ယံ ဓမၼံ စေသာပါဌ္ကို ထပ္၍ ေဟာေတာ္မူရပါတယ္။

  • ႐ုပ္/သံ ၾကည့္႐ႈနားေထာင္ရာ၌ ျမင္စိတ္ႏွင့္ ၾကားစိတ္တို႔ ၿပိဳင္တူ မျဖစ္ႏိုင္ပံု
ယံ ယံ ဓမၼံ အာရဗ႓" စေသာ ပါဌ္ကို ေထာက္၍ ျမင္စိတ္ႏွင့္ ၾကားစိတ္တို႔ ၿပိဳင္တူ မျဖစ္ၾကပါ။ အာ႐ံု (၆)ပါးတို႔သည္ ၇-ပါးေသာ ဝိညာဏဓာတ္တို႔အား အာရမၼဏပစၥည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ္လည္း အတူတကြ မျဖစ္ၾကကုန္။ အသီးသီးသာ ျဖစ္ၾကကုန္ပါတယ္။
၎ ယံ ယံ ဓမၼံ အာရဗ႓ စသည္ျဖင့္ အာရမၼဏနိဂံုး ကိုလည္းေကာင္း၊ အာရမၼဏမ်ဳိး ၈-ပစၥည္းလံုး ပစၥည္း ပစၥယုပၸန္ ျဖစ္ႏို္င္ပံုကို ျပပါတယ္။ (အရေကာက္-၈၊ ၁၄)

အာ႐ံု(၆)ပါးေၾကာင့္ ဝိညာဏ္(၆)ပါး ျဖစ္ပံု

အာ႐ံု(၆)ပါးက ပစၥည္းတရား ျဖစ္တယ္။ သတၱဝိညာဏဓာတ္ လုိ႔ေခၚတဲ့ ဝိညာဏ္(၆)ပါးက ပစၥယုပၸန္တရား ျဖစ္တယ္။ ထုိထိုပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ သႏၲာန္၊ ေယာဂီတို႔ရဲ႕ သႏၲာန္မွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အာ႐ံု(၆)ပါးေၾကာင့္ ဝိညာဏ္(၆)ပါး ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ အာ႐ံု(၆)ပါးက အာရမၼဏ အေၾကာင္းပစၥည္းတရား ျဖစ္တယ္။ ဝိညာဏ္(၆)ပါးက အာရမၼဏိက ပစၥယုပၸန္တရား ျဖစ္တယ္။ အက်ဳိးတရား ဝိညာဏ္(၆)ပါး ျဖစ္တာဟာလည္း အာ႐ံု(၆)ပါးက အၾကည္ဓာတ္(၆)ျဖာမွာ လာတိုက္တဲ့ အခိုက္အတန္႔မွာသာ ျဖစ္တယ္။ မတုိက္ရင္ မျဖစ္ဘူး။

မ်က္စိအၾကည္မ်ာ ႐ူပါ႐ံု အဆင္းလာတုိက္တဲ့အခါမွာ ျမင္သိစိတ္ ျဖစ္တယ္။ နားအၾကည္မွာ အသံ သဒၵါ႐ံု လာတိုက္တဲ့အခါ ၾကားသိစိတ္ ျဖစ္တယ္။ ႏွာေခါင္းအၾကည္မွာ အနံ႔ ဂႏၶာ႐ံု လာတိုက္တဲ့အခါ နံသိစိတ္ ျဖစ္တယ္။ လွ်ာအၾကည္မွာ အရသာ ရသာ႐ံု လာတိုက္တဲ့အခါ စားသိစိတ္ ျဖစ္တယ္။ ကိုယ္အၾကည္မွာ အေတြ႕ ေဖာ႒ဗၺာ႐ံု လာတုိက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ထိသိစိတ္ ျဖစ္တယ္။ မေနာအၾကည္မွာ သေဘာဓမၼာ႐ံု လာတိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ၾကံသိစိတ္ ျဖစ္တယ္။

ဘယ္သူ႕သႏၲာန္မွာ ျဖစ္ေနတာလဲဆိုေတာ့ ေယာဂီမ်ားရဲ႕သႏၲာန္မွာ ျဖစ္ေနတာပဲ ျဖစ္တယ္။ ထိုထိုပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕သႏၲာန္မွာလည္း ျဖစ္ေနတာပဲျဖစ္တယ္။ အာ႐ံု(၆)ပါးက အၾကည္ဓာတ္(၆)ျဖာမွာ လာတိုက္တဲ့ အခိုက္အတန္႔ မွာသာလွ်င္ ျမင္သိ၊ ၾကားသိ၊ နံသိ၊ စားသိ၊ ထိသိ၊ ၾကံသိဆိုတဲ့ ဝိညာဏ္(၆)ပါး ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ ေယာဂီမ်ားရဲ႕သႏၲာန္မွာ ေက်းဇူးျပဳေနတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ ျဖစ္တယ္။

အဲဒီမွာ အာ႐ံု(၆)ပါးက အတိုက္ဓာတ္၊ အၾကည္ဓာတ္(၆)ပါးက အခံဓာတ္၊ ဝိညာဏ္(၆)ပါးက အပြင့္ဓာတ္ ျဖစ္တယ္။ ကိုယ့္သႏၲာန္မွာ အတိုက္ဓာတ္ရယ္၊ အၾကည္ဓာတ္ရယ္၊ အခံဓာတ္ရယ္လို႔ ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီ အပြင့္ဓာတ္ရယ္လို႔ ျဖစ္လာတဲ့အခိုက္အတန္႔မွာ ဝိပႆနာတရားေတြ ႐ႈၾကရပါတယ္။

အတိုက္ဓာတ္ (၆)ပါး ျဖစ္ပံု

ေဆာင္ပုဒ္။ ။ ဆင္း သံ နံ႔ သာ၊ ေတြ႕ ဓမၼာ၊ ေျခာက္ျဖာ တိုက္ဓာတ္မည္။

အဆင္း ႐ူပါ႐ံု၊ အသံ သဒၵါ႐ံု။ အန႔ံ ဂႏၶ႐ံု၊ အရသာ ရသာ႐ံု၊ အေတြ႕ ေဖာ႒ဗၺာ႐ံု၊ သေဘာ ဓမၼာ႐ံု ဒီ(၆)ျဖာဟာ အတိုက္ဓာတ္ ျဖစ္ပါတယ္။ လာလာၿပီးေတာ့ တိုက္ပါတယ္။

အခံဓာတ္ (၆)ပါး ျဖစ္ပံု

ေဆာင္ပုဒ္။ ။ မ်က္စိ နား ႏွာ၊ လွ်ာ ကိုယ္ စိတ္ပါ၊ ဤေျခာက္ျဖာ၊ မွန္စြာ ခံဓာတ္မည္။

မ်က္စိ အၾကည္၊ နား အၾကည္၊ ႏွာေခါင္း အၾကည္၊ လွ်ာ အၾကည္၊ ကိုယ္ အၾကည္၊ စိတ္ အၾကည္လို႔ ေယာဂီမ်ား သႏၲာန္မွာ ရိွပါတယ္။ အခံဓာတ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အာ႐ံု(၆)ပါးက လာလာတုိက္တဲ့ အခါက်မွ ဝိညာဏ္(၆)ပါး ျဖစ္တယ္။ မတိုက္ရင္ေတာ့ မျဖစ္ပါဘူး။

အပြင့္ဓာတ္ (၆)ပါး ျဖစ္ပံု

ေဆာင္ပုဒ္။ ။ ဝိညာဏ္ေျခာက္ျဖာ၊ ျဖစ္ေပၚလာ၊ မွန္စြာ ပြင့္ဓာတ္မည္။

ျမင္သိစိ္တ္၊ ၾကားသိစိတ္၊ နံသိစိတ္၊ စားသိစိတ္၊ ထိသိစိတ္၊ ၾကံသိစိတ္လို႔ ဒီဝိညာဏ္(၆)ပါးကေတာ့ အပြင့္ဓာတ္ ျဖစ္တယ္။ အတိုက္ဓာတ္၊ အခံဓာတ္၊ အပြင့္ဓာတ္ေတြ ကိုယ့္သႏၲာန္မွာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါကိုသိရင္ ဝိပႆနာ႐ႈလို႔ ရသြားၿပီ။

ဆက္ရန္ ... အာရမၼဏ - ၂(ခ) သို႔

0 comments:

Post a Comment

 
အမတံ ဒေဒါစ ေသာ ေဟာတိ - တရားအလွဴေပးလွဴသူသည္ အၿမိဳက္နိဗၺာန္ ေပးလွဴသူမည္၏။ (ဘဝတိုင္း ဉာဏ္ထက္ျမက္ေစ၏။)

ဤဓမၼblogမွ တရားမ်ားအား ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အဓြန္႔ရွည္ တည္တန္႔ရန္ ျဖန္႔ေဝၾကပါခင္ဗ်ား။


တျခားဘာသာမ်ား ေလ့လာခ်င္ရင္....
သမၼာက်မ္းစာ-ျမန္မာျပန္ (Bible)
ကုရ္အာန္က်မ္းစာ-ျမန္မာျပန္ (Quran)
ဟိႏၵဴ ဘာသာ (Hinduism)
ဂ်ဴး ဘာသာ (Judaism)
ဂ်ိန္း ဘာသာ (Jainism)
အစၥလာမ္ ဘာသာ (Islam)

Followers

ကၽြန္ေတာ့္ အေၾကာင္း

ဆက္သြယ္ခ်င္ရင္