ဓမၼေဗာဓိ

သဗၺဒါနံ ဓမၼဒါနံ ဇိနာတိ၊ ခပ္သိမ္းေသာ အလွဴတို႔တြင္ တရားအလွဴသည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္၏။

အဓိပတိပစၥည္း - ၃ (ဂ)

အဓိပတိပစၥည္း - ၃ (ဂ)

ဝိပႆနာအရာတြင္ ပရမတ္ကုိ ႐ႈပံု

ဝိပႆနာအရာတြင္ ပရမတ္ကို မွတ္ရပါတယ္။ ပညတ္ကို မွတ္တာမ်ားေနရင္ သမထဆန္ေနလုိ႔ တရားသာမွတ္လို႔ ေကာင္းေနတယ္။ တရားအေတြ႕ ေႏွးေနတတ္ပါတယ္။ ဝိပႆနာတရားအားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္တုိင္း ပုဂၢိဳလ္တုိင္း တရားအေတြ႕ မေႏွးခ်င္ၾကေပဘူး။ ျမန္ျမန္ေတြ႕ခ်င္ၾကေပတယ္။ ပညတ္ပံုသဏၭာန္ျဒပ္ေတြကိုေတာ့ ခြာႏိုင္သမွ်ခြာ၊ ပရမတ္သေဘာကိုေတာ့ သိႏိုင္သမွ် သိေအာင္ စူးစိုက္ရပါတယ္။

ေဆာင္ပုဒ္။ ။ ပညတ္ကိုခြာ၊ ပရမတ္သာ၊ မွန္စြာ႐ႈရမည္ ။

ပညတ္ပံုသဏၭာန္ျဖစ္တဲ့ ဝမ္းဗိုက္ပံုသဏၭာန္ျဒပ္ႀကီးကိုေတာ့ ခြာႏိုင္သမွ်ခြာ၊ ေဖာင္းတဲ့အခါ ေတာင့္တင္း တြန္းကန္တဲ့သေဘာ၊ ပိန္တဲ့အခါ ေလ်ာ့သြားတဲ့သေဘာေတြကို သိႏိုင္သမွ်သိေအာင္ စူးစိုက္ရပါတယ္။

ႂကြတယ္လို႔ မွတ္တဲ့အခါမွာလည္း ေျခေထာက္ပံုသဏၭာန္ျဒပ္ႀကီးကို ခြာႏိုင္သမွ်ခြာ၊ အေပၚသို႔ တစ္ေရႊ႕ၿပီးတစ္ေရႊ႕၊ ေရႊ႕တက္သြားတဲ့သေဘာကို သိႏိုင္သမွ်သိေအာင္ စူးစိုက္ရပါတယ္။ လွမ္းတယ္လုိ႔ မွတ္တဲ့အခါမွာ ေျခေထာက္ပံုသဏၭာန္ျဒပ္ႀကီးကို ခြာႏိုင္သမွ်ခြာ၊ ေရွ႕သို႔ တစ္ေရြ႕ၿပီးတစ္ေရြ႕၊ ေရြ႕သြားတဲ့သေဘာကို သိႏိုင္သမွ်သိေအာင္ စူးစိုက္ရပါတယ္။ ခ်တယ္လုိ႔ မွတ္တဲ့အခါမွာလည္း ေျခေထာက္ပံုသဏၭာန္ျဒပ္ႀကီးကုိ ခြာႏိုင္သမွ်ခြာ၊ ေအာက္သို႔ တစ္ေရြ႕ၿပီးတစ္ေရြ႕၊ ေရြ႕က်သြားတဲ့သေဘာကို သိႏုိင္သမွ်သိေအာင္ စူးစိုက္ရပါတယ္။

ေျခေထာက္ပံုသဏၭာန္ျဒပ္ႀကီးက ပညတ္ပဲ။ ဝိပႆနာ႐ႈဖို႔ရာ မဟုတ္ဘူး။ ေရြ႕ေနတဲ့သေဘာက ပရမတ္ပဲ။ သူ႕ကုိေတာ့ သိႏိုင္သမွ်သိေအာင္ စူးစိုက္ရပါတယ္။ ႂကြတယ္လုိ႔ မွတ္တဲ့အခါ ေျခေထာက္ပံုသဏၭာန္ျဒပ္ႀကီးကိုလည္း ခြာလုိ႔ရသြားၿပီ၊ အေပၚကို တစ္ေရြ႕ၿပီးတစ္ေရြ႕၊ ေရြ႕တက္တဲ့ သေဘာေလးကိုလည္း သိေအာင္ စူးစိုက္လုိ႔ ရသြားၿပီ၊ အဆင့္ဆင့္ေရြ႕ေနတဲ့အစဥ္ သႏၲတိပစၥဳပၸန္ကိုလည္း မီေအာင္ မွတ္တတ္သြားၿပီဆုိရင္၊ အေပၚကို ေရြ႕ေရြ႕ၿပီးတက္သြားတာကို သိၿပီးတဲ့အျပင္ ေပါ့ေပါ့ၿပီး တက္သြားတာကို္လည္း ေတြ႕ရလိမ့္မယ္။

လွမ္းတယ္လုိ႔ မွတ္တဲ့အခါမွာလည္း ေျခေထာက္ပံုသဏၭာန္ျဒပ္ႀကီးကိုလည္း ခြာလို႔ရသြားၿပီ၊ ေရြ႕ေနတဲ့သေဘာေလးကိုလည္း သိေအာင္ စူးစိုက္လို႔ ရသြားၿပီ၊ ေရြ႕ေနတဲ့အစဥ္ သႏၲတိပစၥဳပၸန္ကို မီေအာင္ မွတ္တတ္သြားျပီးဆိုရင္၊ ေရွ႕ကို ေရြ႕ေရြ႕သြားတာကို သိၿပီးတဲ့အျပင္ ေပါ့ေပါ့ၿပီး ေရြ႕သြားတာကို ေတြ႕ရလိမ္႔မယ္။

ခ်တယ္လုိ႔ မွတ္တဲ့အခါမွာလည္း ေျခေထာက္ပံုသဏၭာန္ႀကီးကို ခြာလို႔လည္း ရသြားၿပီ။ ေအာက္ကို ေရြ႕က်သြားတဲ့ သေဘာကိုလည္း သိေအာင္ စူးစိုက္လုိ႔ရသြားၿပီ၊ ေရြ႕ေနတဲ့အစဥ္ သႏၲတိပစၥဳပၸန္ကိုလည္း မီေအာင္ မွတ္တတ္သြားၿပီဆိုရင္၊ ေအာက္ကို ေရြ႕က်သြားတာကို သိၿပီးတဲ့အျပင္ ေလးေလးၿပီက်သြားတာကို ေယာဂီမ်ားကိုယ္တုိင္ ေတြ႕ရပါတယ္။ တရား စေတြ႕သြားၿပီ ျဖစ္တယ္။ ဝိပႆနာတရား အားထုတ္တဲ့အခါမွာ တရားစေတြ႕ဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ တရားေတြ ေတ႕ြသြားၿပီးရင္ တရားတက္ဖို႔ရာ သိပ္မခက္ေတာ့ပါဘူး။ ေယာဂီမွာ စိတ္အားေတြ ထက္သန္ၿပီးေတာ့ တရားေတြ တက္သြားႏိုင္ပါတယ္။

ဓေမၼာစ မဂၤေလာ ေလာေက၊ ဓေမၼာ ဂမ႓ီေရာ ဒုဒၵေသာ။
ဓမၼံ သရဏ မာဂမၼ၊ သဗၺဒုကၡာ ပမုစၥတိ။

ဓေမၼာစ = တရားေတာ္သည္လည္းေကာင္း၊ ေလာေက = ေလာက၌၊ မဂၤေလာ = မေကာင္းက်ဳိးေတြေပ်ာက္ ေကာင္းက်ဳိးေတြေရာက္ေစတတ္ေသာ မဂၤလာတစ္ပါးပါတည္း။ ဓေမၼာ = တရားေတာ္သည္၊ ဂမ႓ီေရာ = နက္နဲ၏ ၊ ဒုဒၵေသာ = ျမင္ႏိုင္ခဲ၏ ။ ဓမၼံ = နက္နဲေသာ ျမင္ႏိုင္ခဲေသာတရားကို၊ သရဏံ = ႐ႈမွတ္ေသာအားျဖင့္ ကုိးကြယ္ရာကို၊ အာဂမၼ = အေၾကာင္းျပဳ၍၊ သဗၺဒုကၡာ = အလံုးစံုေသာ ဆင္းရဲဟူသမွ်မွ၊ ပမုစၥတိ = လြတ္ရ၏ ။ ဣတိ = ဤသို႔၊ ဘဂဝါ = ျမတ္စြာဘုရားသည္၊ အေဝါစ = က႐ုဏာေရွ႕သြား ပညာအားျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါေပသတည္း ... ။
သာဓု ... သာဓု ... သာဓု ။

တရားေတာ္ဟာ ေယာဂီမ်ားအတြက္ မေကာင္းက်ဳိးေတြေပ်ာက္ၿပီး ေကာင္းက်ဳိးအမ်ဳိးမ်ဳိးေတြ ေရာက္ေစႏိုင္တဲ့ မဂၤလာတစ္ပါး ျဖစ္တယ္။ တရားေတာ္ဆိုတာ အလြန္ခက္ခဲ နက္နဲသိမ္ေမြ႕ပါတယ္။ အဲဒီ ခက္ခဲနက္နဲတဲ့တရားကို ျမင္ေအာင္ ႐ႈႏိုင္ၿပီဆိုရင္ "သဗၺဒုကၡာ ပမုစၥတိ" ေယာဂီမ်ားအတြက္ အလံုးစံုေသာဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္သြားဖို႔ရာ ျဖစ္တယ္။

ေတေဇာႏွင့္ ဝါေယာဓာတ္ တို႔၏ သေဘာကို ေတြ႕ရပံု

တရားေတြ စေတြ႕သြားၿပီ ျဖစ္တယ္။ ေပါ့ေပါ့ၿပီးေတာ့ တက္သြားတာ၊ ေပါ့ေပါ့ၿပီးေတာ့ ေရြ႕သြားတာ၊ ေလးေလးၿပီးေတာ့ က်သြားတာ တရားစေတြ႕တာပဲ ျဖစ္တယ္။ ဘယ္တရားေတြကို ေတြ႕ရသလဲဆိုေတာ့ ေပါ့ေပါ့ၿပီးေတာ့ အေပၚကို တက္သြားတာ၊ ေပါ့ေပါ့ၿပီးေတာ့ ေရွ႕ကို ေရြ႕သြားတာကို ေတြ႕ရတာက ေတေဇာနဲ႔ ဝါေယာရဲ႕ သေဘာကို ေတြ႕ရတာျဖစ္တယ္။

ေဆာင္ပုဒ္။ ။ ေတ ႏွင့္ ဝါမွာ၊ ဓာတ္ႏွစ္ျဖာ၊ ေပါ့တာ ထင္ရွားသည္။

ေတ-က ေတေဇာ၊ ဝါ-က ဝါေယာ။ ေတေဇာဓာတ္-က အခုိးဓာတ္၊ မီးဓာတ္၊ ေပါ့တယ္ အေပၚကိုပဲ ေရြ႕တက္ လြင့္တက္တယ္။ ဝါေယာဓာတ္က ေလဓာတ္၊ အေပါ့ဓာတ္။ ဤအေပါ့ဓာတ္ႏွစ္ပါးကို ေတြ႕ရတာျဖစ္တယ္။ ေယာဂီတို႔ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္မွာ ထင္ရွားစြာ ျဖစ္ေနတဲ့ ႐ုပ္တရားေတြ ျဖစ္တယ္။

ပထဝီႏွင့္ အာေပါဓာတ္ တို႔၏ သေဘာကို ေတြ႕ရပံု

ခ်လုိက္တဲ့အခါ ေလးေလးၿပီးက်တာကို ေတြ႕ရတာက ပထဝီနဲ႔ အာေပါရဲ႕ သေဘာကို ေတြ႕ရတာ ျဖစ္တယ္။ ပထဝီ-က ေျမဓာတ္၊ အေလးဓာတ္။ အာေပါ-က ေရဓာတ္၊ အေလးဓာတ္။ ဒီဓာတ္ႏွစ္ပါးကို ေတြ႕ရတာ ျဖစ္တယ္။

ေဆာင္ပုဒ္။ ။ ပ ႏွင့္ အာမွာ၊ ဓာတ္ႏွစ္ျဖာ၊ ေလးတာထင္႐ွားသည္။

တရား စေတြ႕ရပါတယ္။ တရားေတြ ေတြ႕သြားလုိ႔ရိွရင္ တရားရဖုိ႔ရာ မခဲယဥ္းေတာ့ပါဘူး။ မိမိ၏ ပါရမီအားေလ်ာ္စြာ ရသြားႏုိင္ၾကပါတယ္။

ဆင့္ကာ ဆင့္ကာ ႐ႈမွတ္လုိ႔ နာမ႐ူပပရိေစၧဒဉာဏ္ မွစၿပီး ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ ေရာက္သြားတဲ့အခါ အဓိပတိပစၥည္းေတြ၊ အဓိပတိပစၥယုပၸန္တရားေတြကို ဝိပႆနာတရား႐ႈလုိ႔ ရသြားပါၿပီ။ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ကို ေရာက္သည္ရွိေသာ္ ေဖာင္းတယ္ ပိန္တယ္ ထိုင္တယ္ ထိတယ္လုိ႔ မွတ္ေနတဲ့အခါ ေယာဂီက သိသိလာတယ္။ ေဖာင္းတာ ပိန္တာေတြက ေပၚေပးေနလို႔ မွတ္သိစိတ္ေတြက ျဖစ္ေနရတာပဲ။ ထုိင္တာ ထိတာေတြက ရိွေနလုိ႔ မွတ္သိစိတ္ေတြက ျဖစ္ေနရတာပဲ။ ေဖာင္းတာ ပိန္တာ ထိုင္တာ ထိတာေတြက အေၾကာင္းပဲ။ မွတ္သိစိတ္က အက်ဳိးပဲ။

ဝိပႆနာဉာဏ္ေတြ ရင့္က်က္လာေတာ့ ေဖာင္းတာ ပိန္တာေတြကလည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး ေဖာင္းတာ ပိန္တာ ျဖစ္တယ္။ ေက်ာဘက္မ်ာ ကပ္ၿပီးေတာ့ ေဖာင္းတာ ပိန္တာ ျဖစ္တယ္။ ေဘးဘက္မွာလည္း ကပ္ၿပီးေတာ့ ေဖာင္းတာ ပိန္တာ ျဖစ္တယ္။ ငယ္ထိပ္မွာသြားၿပီးေတာ့လည္း ေဖာင္း ပိန္ေတြ ျဖစ္ေနတတ္တယ္။ အဲဒီလုိ ျဖစ္ေနေတာ့ ေဖာင္း ပိန္ေတြ ေရႊ႕သြားတိုင္း မွတ္သိစိတ္က လုိက္ၿပီးေတာ့ မွတ္ရပါတယ္။ ေအာ္ ... ေဖာင္း ပိန္ေရႊ႕သြားတုိင္း မွတ္သိစိတ္က လုိက္ၿပီး မွတ္သိေနရတာပဲ။ ေဖာင္းေနတာ ပိန္ေနတာက အေၾကာင္းပါလား၊ မွတ္သိစိတ္က အက်ဳိးပါလား။ သိသြားပါတယ္။

ေနာက္ေတာ့ တစ္ဆင့္ သိမ္ေမြ႕သြားတဲ့အခါ ေဖာင္းတာ ပိန္တာေတြ မွတ္လုိ႔ မရေတာ့ဘူး။ "ေဖာင္းတာလည္း မရိွေတာ့ဘူး။ ပိန္တာလည္း မရိွေတာ့ဘူးဘုရား၊ ဘယ္လုိမ်ား မွတ္ရပါ့မလဲဘုရား"ဟု ေလွ်ာက္ၾကတယ္။ "ထုိင္တယ္ ထိတယ္" မွတ္ရမယ္။ ေဖာင္းတာ ပိန္တာေတြ မရိွေတာ့ "ေဖာင္းတယ္ ပိန္တယ္"လုိ႔မွတ္တဲ့ မွတ္သိစိတ္လည္း မရိွေတာ့ဘူး။ ေဖာင္းတာ ပိန္တာေတြက အေၾကာင္း၊ မွတ္သိစိတ္က အက်ဳိးဆိုတာ ထင္ရွားပါတယ္။

အဲဒီဉာဏ္ေရာက္သြားေတာ့ ေယာဂီက အမွတ္ေတြလည္း စိတ္လုိ႔ရသြားၿပီ ျဖစ္တယ္။ ကမၼ႒ာန္းဆရာမ်ားကေတာ့ မိမိရဲ႕ တာဝန္အရ တရားစဝင္ကတည္းက "ေယာဂီ - အေထြေထြ အေသးစိတ္မ်ားလည္း မွတ္ႏိုင္သမွ် မွတ္ပါ။ ဒီေတာ့မွ တရားျမန္ျမန္တက္မယ္။"လုိ႔ သတိေပးစကား မိန္႔ၾကားရပါတယ္။ မိန္႔ၾကားပင္ မိန္႔ၾကားျငားေသာ္လည္း တရားလာေလွ်ာက္တဲ့အခါ "ေယာဂီ ... အေထြေထြ အမွတ္ေတြ မွတ္လုိ႔ရၿပီလား" "မရေသးပါဘုရား"ဟု ေလွ်ာက္ထားတယ္။ နာမ႐ူပပရိေစၧဒဉာဏ္မွာ မရေသးဘူး။ မွတ္အားက နည္းေနေသးတယ္။ သမာဓိဉာဏ္ အားနည္းေတာ့ မွတ္လုိ႔ မရေသးဘူး။ ေနာက္တစ္ဆင့္တက္ၿပီး မွတ္လိုက္တဲ့အခါ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္သို႔ ေရာက္သြားတယ္။ အခုေျပာခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ဳိးသိတဲ့ဉာဏ္သို႔ ေရာက္သြားတဲ့အခါ ေယာဂီ အထူးသတိထားလို႔ရိွရင္ အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ဳိးေတြ ကြဲေနေတာ့ ဘယ္လုိေနရာေတြမွာ ပိုထင္ရွားလဲဆိုရင္ ဣရိယာပုထ္ေလးပါးမွာ ပိုထင္ရွားတယ္။

ယခုလုိ တရားထုိင္ရာက ထရေတာ့မယ္ဆိုရင္ အျမန္မထလုိက္ပါပဲနဲ႔ မ်က္စိကို မိွတ္ထားၿပီး စိတ္က အာ႐ံုျပဳၾကည့္လိုက္ရင္ ထခ်င္တဲ့စိတ္ ျဖစ္ေနတာ ထင္ရွားေနပါတယ္။ အထူးသတိထားရင္ေတာ့ ထင္ရွားတယ္။ သာမန္ သတိထားရင္ေတာ့ မထင္ရွားဘူး။ အမွတ္မပါပဲနဲ႔ ထခဲ့တဲ့ အႀကိမ္ေပါင္းက ေျမာက္မ်ားစြာ ျဖစ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သာမန္သတိထားရင္ေတာ့ မထင္ရွားေပဘူး။ အထူးသတိထားရင္ေတာ့ ထင္ရွားေပတယ္။ "ထခ်င္တယ္၊ ထခ်င္တယ္"ဟု ေရွးဦးစြာ မွတ္ရတယ္။

ထုိ႔ေနာက္မွ ထခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ေလေတြက တြန္းကန္လုိ႔ ခႏၶာကိုယ္ အေပၚသို႔ ေရြ႕ေရြ႕တက္သြားတာကို "ထတယ္၊ ထတယ္"လုိ႔ ႐ႈမွတ္ရေပတယ္။ လက္ေထာက္ေတာ့ "ေထာက္တယ္၊ ေထာက္တယ္"လုိ႔ မွတ္ရပါတယ္။ အားေတြ ျပည့္သြားတဲ့အခါ ခႏၶာကိုယ္အမူအရာ အေပၚကို ေရြ႕ေရြ႕တက္သြားတာကိုေတာ့ ျမန္မာေဝါဟာရျဖင့္ ဘယ္လုိ ေခၚသလဲ။ "ထတယ္"လုိ႔ ေခၚတယ္။ ေခါင္း ကိုယ္ ေျခ လက္ပံု သဏၭာန္မ်ားကိုေတာ့ ခြာႏိုင္သမွ်ခြာ၊ အေပၚသို႔ ေရြ႕ေရြ႕တက္သြားတဲ့ သေဘာကိုေတာ့ သိႏုိင္သမွ် သိေအာင္ စူးစိုက္ရပါတယ္။ စူးစိုက္လုိ႔ရသြားၿပီ၊ ေရြ႕ေနတဲ့ အစဥ္ေလးကိုလည္း မီေအာင္ မွတ္ႏုိင္သြားၿပီဆိုရင္ "ထတယ္၊ ထတယ္လုိ႔ မွတ္လိုက္တဲ့အခါ အေပၚကို ေရြ႕ေရြ႕ၿပီး တက္သြားတာကို သိၿပီးတဲ့အျပင္ ေပါ့ေပါ့ၿပီး တက္သြားတာကို ေတြ႕သိရပါတယ္။ ထခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ ထရတာပဲလုိ႔ သိသြားပါတယ္။ ထခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ ထရတာပဲလုိ႔ သိသြားပါတယ္။

ထရာကေန သြားရေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ အျမန္မသြားလိုက္ပဲနဲ႔ ေခတၱရပ္ၿပီးေတာ့ မ်က္စိေလးမိွတ္ၿပီး မိမိစိတ္ကို အာ႐ံုျပဳၾကည့္တဲ့အခါ သြားခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြ ထင္ရွားေနတတ္ပါတယ္။ ထင္ရွားေနေတာ့ "သြားခ်င္တယ္၊ သြားခ်င္တယ္"လို႔ ႐ႈမွတ္ရပါတယ္။ ထုိ႔ေနာက္မွ သြားခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ေလေတြက တြန္းကန္ေနလို႔ သြားတဲ့ ကုိယ္အမူအရာေတြ ျဖစ္လာမွ "ဘယ္လွမ္းတယ္၊ ညာလွမ္းတယ္၊ ႂကြတယ္၊ ခ်တယ္၊ ႂကြတယ္၊ လွမ္းတယ္၊ ခ်တယ္"ဟု မွတ္ၿပီး သြားရပါတယ္။ သြားခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ သြားရတာပဲလုိ႔ ေယာဂီ သိသြားပါတယ္။ အမွတ္လည္း စိတ္လို႔ရသြားၿပီ ျဖစ္တယ္။

သြားရာကေန၊ စႀကႍေလွ်ာက္ရာကေန ရပ္ရေတာ့မယ္ဆိုရင္ အမွတ္သတိက ရိွေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အထူးသတိထားလုိက္မယ္ဆိုရင္ စႀကႍဆံုးခါနီးမွာ ေလး-ငါးလွမ္း၊ သံုး-ေလးလွမ္းကစၿပီး ရပ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြ ျဖစ္ေနတာ ထင္ရွားေနတတ္ပါတယ္။ ထင္ရွားေနေတာ့ ေရွးဦးစြာ "ရပ္ခ်င္တယ္၊ ရပ္ခ်င္တယ္"လုိ႔ မွတ္ရတယ္။ ထို႔ေနာက္ ရပ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ေလေတြက တြန္းကန္လုိက္လို႔ ရပ္တဲ့ ကုိယ္အမူအရာ ျဖစ္လာမွ "ရပ္တယ္၊ ရပ္တယ္"လို႔ မွတ္ရတယ္။ ရပ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ ရပ္ရတာပဲ။ သိသြားပါတယ္။ ရပ္ခ်င္တဲ့ စိတ္က အေၾကာင္း ရပ္တဲ့ အမူအရာမ်ားက အက်ဳိးတရားလို႔ သိသြားပါတယ္။

ရပ္ရာကေန ထိုင္ရေတာ့မယ္အခါမွာလည္း အထူးသတိထားလို႔ရိွရင္ ထုိင္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြ ထင္ရွားေနလုိ႔ "ထိုင္ခ်င္တယ္၊ ထုိင္ခ်င္တယ္" ဟု မွတ္ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ ထုိင္ခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ေလေတြက တြန္းကန္ခ်လိုက္လုိ႔ ထုိင္တဲ့ ကိုယ္အမူအရာ ျဖစ္လာမွ "ထိုင္တယ္၊ ထုိင္တယ္"လို႔ မွတ္ရတယ္။ မွတ္တဲ့အခါမွာလည္း ေခါင္း ကုိယ္ ေျခ လက္ ပံုသဏၭာန္မ်ားကိုေတာ့ ခြာႏိုင္သမွ်ခြာ၊ ေအာက္သို႔ တစ္ေရြ႕ၿပီးတစ္ေရြ႕၊ ေရြ႕ေရြ႕က်သြားတဲ့ သေဘာကို သိႏိုင္သမွ် သိေအာင္ စူးစိုက္ရပါတယ္။ ေခါင္း ကိုယ္ ေျခ လက္ ပံုသဏၭာန္ေတြက ပညတ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ဝိပႆနာ႐ႈဖုိ႔ရာ မဟုတ္ဘူး။ တစ္ေရြ႕ၿပီး တစ္ေရြ႕ ေအာက္သို႔ ေရြ႕က်သြားတဲ့ သေဘာေလးကေတာ့ ပရမတ္ပဲ။ သူ႔ကိုေတာ့ သိႏိုင္သမွ် သိေအာင္ စူးစိုက္ရတယ္။ ေရြ႕ေနတဲ့အစဥ္ေလးေတြကိုလည္း မီေအာင္ မွတ္တတ္လာၿပီဆိုရင္ ထိုင္ခ်လုိက္တဲ့အခါ ေလးေလးၿပီးေတာ့ က်သြားတာ ကိုယ္တိုင္ ေတြ႔ရပါတယ္။ ထုိင္ခ်င္တဲ့ စိတ္က အေၾကာင္း။ ထုိင္တဲ့ ကိုယ္အမူအရာမ်ားက အက်ဳိးတရား ျဖစ္တယ္။

ထိုင္ရာကေန ေလ်ာင္းခ်ရေတာ့မယ္ ဆိုရင္လည္း အထူးသတိထားလုိက္တဲ့အခါ ေလ်ာင္းခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြက ေရွးဦးစြာ ျဖစ္ေနလုိ႔ "ေလ်ာင္းခ်င္တယ္၊ ေလ်ာင္းခ်င္တယ္"ဟု မွတ္ရတယ္။ ေနာက္ၿပီးမွ ေလ်ာင္းခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ေလေတြက တြန္းခ်လိုက္လုိ႔ ခႏၶာကိုယ္အမူအရာ ေလ်ာင္းက်သြားတဲ့အခါက်မွ "ေလ်ာင္းတယ္၊ ေလ်ာင္းတယ္"ဟု မွတ္ရတယ္။ ေလ်ာင္းခ်င္တဲ့ စိတ္က အေၾကာင္း၊ ေလ်ာင္းေနတဲ့ ကုိယ္အမူအရာမ်ားက အက်ဳိးျဖစ္တယ္။

ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္တြင္ စိတၱာဓိပတိႏွင့္ ဆႏၵာဓိပတိ တို႔ကို ႐ႈမွတ္လို႔ရပံု

ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ေရာက္ေတာ့ မွတ္လို႔ရလာပါတယ္။ ထခ်င္တဲ့ စိတ္နဲ႔ ထခ်င္တဲ့ဆႏၵက စိတၱာဓိပတိနဲ႔ ဆႏၵာဓိပတိတို႔ ျဖစ္ၾကတယ္။ အဓိပတိပစၥည္းႏွစ္ပါး ေတြ႕ရပါတယ္။ ထတဲ့ ကိုယ္အမူအရာမ်ားက ဆႏၵေၾကာင့္ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ စိတၱဇ႐ုပ္ေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ "စိတၱသမု႒ာနာနံ ရူပါနံ" ပါလာပါတယ္။ အဓိပတိ ပစၥယုပၸန္တရားေတြကို မွတ္ေနရတာပဲ ျဖစ္တယ္။ ပစၥည္းကိုလည္း မွတ္ရတယ္။ ပစၥယုပၸန္ကိုလည္း မွတ္ရတယ္။

အဓိပတိပစၥည္းကိုလည္း မွတ္လုိ႔ရတယ္။ "ထခ်င္တယ္၊ ထခ်င္တယ္"ဆိုတာ ဆႏၵႏွင့္ စိတၱႏွစ္ခုကို မွတ္လို႔ရေနတာ ျဖစ္တယ္။ ထတဲ့ ကိုယ္အမူအရာတုိ႔သည္ စိတၱဇ႐ုပ္တို႔ ျဖစ္ၾကတယ္။ ဆႏၵ စိတၱေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ "စိတၱသမု႒ာနာနံ"အရ တစ္ေရြ႕ၿပီးတစ္ေရြ႕ ခႏၶာကိုယ္အမူအရာ အေပၚကို ေရြ႕ေရြ႕တက္သြားတာ စိတၱဇ႐ုပ္မ်ားပဲ ျဖစ္တယ္။ သာဓိပတိ စိတၱဇ႐ုပ္ကို မွတ္လုိ႔ ရသြားပါတယ္။ ဆႏၵ စိတၱ ပစၥည္းတရားကိုလည္း မွတ္လုိ႔ရပါတယ္။ စိတၱဇ႐ုပ္ကိုလည္း မွတ္လို႔ရပါတယ္။

ထုိ႔ေနာက္ ရပ္ရာမွ သြားရေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ သြားခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြ၊ သြားလိုတဲ့ ဆႏၵေတြကို "သြားခ်င္တယ္၊ သြားခ်င္တယ္"လို႔ မွတ္ရတာက ဆႏၵာဓိပတိ စိတၱာဓိပတိ ပစၥည္းတရားေတြကို မွတ္ေနရတာ ျဖစ္တယ္။ ကိုယ္အမူအရာ ေပၚလာေတာ့ "သြားတယ္၊ သြားတယ္"လုိ႔ မွတ္တာက သာဓိပတိစိတၱဇ႐ုပ္ကို မွတ္တာျဖစ္တယ္။

သြားရာကေန ရပ္ရေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ ရပ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြ၊ ရပ္ခ်င္တဲ့ဆႏၵေတြ ထင္ရွားေနေတာ့ အဲဒီ "ရပ္ခ်င္တယ္၊ ရပ္ခ်င္တယ္" ဆိုတာက အဓိပတိပစၥည္းလား .. ပစၥယုပၸန္တရားလား ... ပစၥည္းတရားေတြျဖစ္တယ္။ ပစၥယုပၸန္တရား မဟုတ္ေပဘူး။ ရပ္တဲ့ ကိုယ္အမူအရာမ်ားက ပစၥည္းတရားလား ... ပစၥယုပၸန္တရားလား... ပစၥယုပၸန္တရား ျဖစ္တယ္။ "ရပ္တယ္၊ ရပ္တယ္"လုိ႔ မွတ္ေနရပါတယ္။

ပ႒ာန္းတရားေတြကို မိမိခႏၶာကိုယ္မွာ ေတြ႕ေနရတာ၊ ႐ႈေနရတာ ေနရာက်ပါတယ္။ အခုလို ႐ႈမွတ္ေနရင္ ေယာဂီမ်ား ဘယ္ကို ေရာက္သြားမယ္ ထင္ပါသလဲ ... ျမတ္စြာဘုရား တရားေဒသနာေတာ္အတုိင္း မွတ္ေနရေတာ့ နိဗၺာန္ပဲ ေရာက္သြားမွာဆိုတာ ေသခ်ာပါတယ္။

ရပ္ရာမွ ထုိင္ရေတာ့မယ္ဆိုတာ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ ေရာက္ေနတဲ့ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္ အထူးသတိထားလိုက္တဲ့အခါ ထုိင္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြ ေရွးဦးစြာ ထင္ရွားေနပါတယ္။ ထုိင္ခ်င္တဲ့ စိတ္ႏွင့္ ထိုင္ခ်င္တဲ့ဆႏၵဟာ အဓိပတိပစၥည္းတရားလား .. ပစၥယုပၸန္တရားလား .... ပစၥည္းတရား ျဖစ္တယ္။ ပစၥည္းတရားကို "ထိုင္ခ်င္တယ္၊ ထိုင္ခ်င္တယ္"လို႔ မွတ္ရပါတယ္။ ဆႏၵစိတၱေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ကိုယ္အမူအရာမ်ားမွာ သာဓိပတိစိတၱဇ႐ုပ္ေတြပဲ ျဖစ္တယ္။

"တံသမု႒ာနာနဥၥ ႐ူပါနံ"ဆိုတဲ့ စိတၱဇ႐ုပ္ေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ "ထိုင္တယ္၊ ထုိင္တယ္"လုိ႔ မွတ္ရတာက အဓိပတိပစၥည္းတရားလား၊ ပစၥယုပၸန္တရားလား ... ပစၥယုပၸန္တရားပါ။ ပ႒ာန္းေတြ ရြတ္ဖတ္ေနရတာ ယခုမွပဲ ကိုယ့္ခႏၶာနထဲမွာ ပ႒ာန္းေတြ ျပန္ေတြ႕ေနရပါတယ္။ အို .. ေနရာက်လုိက္တာ၊ ဒီလုိ သိၿပီးေတာ့ ရြတ္ဆိုရရင္ ပိုေနရာက်ပါတယ္။ ကိုယ့္ခႏၶာ ကိုယ္ထဲမွာ ရိွတဲ့ ပစၥည္း၊ ပစၥယုပၸန္ေတြကိုပဲ ရြတ္ဆိုေနရတာပဲ ျဖစ္တယ္။

ထုိင္ခ်င္တဲ့စိတ္၊ ထိုင္ခ်င္တဲ့ဆႏၵက အဓိပတိပစၥည္းတရား ျဖစ္တယ္။ ထုိင္တဲ့အမူအရာ ႐ုပ္မ်ားက အဓိပတိပစၥယုပၸန္တရား ျဖစ္တယ္။ အေၾကာင္းနဲ႔ အက်ဳိးပဲ ျဖစ္တယ္။ ထုိင္ခ်င္တဲ့ စိတ္၊ ထိုင္ခ်င္တဲ့ဆႏၵတို႔ေၾကာင့္ ထုိင္တဲ့ ကိုယ္အမူအရာမ်ား ျဖစ္လာပါတယ္။ ထုိင္ခ်င္တဲ့စိတ္၊ ထိုင္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵတို႔က အေၾကာင္းပစၥည္းတရား ျဖစ္တယ္။ ထုိင္တဲ့ ႐ုပ္အမူအရာမ်ားက အက်ဳိးပစၥယုပၸန္တရား ျဖစ္တယ္။ ေတာ္ေတာ္ေတာ့ ထင္ရွားသြားၿပီ။

ေလ်ာင္းတဲ့အမူအရာေလးမွာ ရွင္းျပပါဦးမယ္။ ေယာဂီမ်ား ေလ်ာင္းခ်ေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ အထူးသတိထားေနရင္ ေလ်ာင္းခ်င္တဲ့ စိတ္ဆႏၵ ျဖစ္လာပါတယ္။ "ေလ်ာင္းခ်င္တယ္၊ ေလ်ာင္းခ်င္တယ္" မွတ္ရပါတယ္။ အဓိပတိ ပစၥည္းတရားကို မွတ္တာလား .. ပစၥယုပၸန္တရားကို မွတ္တာလား ..... ပစၥည္းတရားကို မွတ္တာပါ။ ေလ်ာင္းတဲ့ စိတ္ဆႏၵေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ေလေတြက တြန္းခ်လိုက္လုိ႔ ေလ်ာင္းတဲ့ ကိုယ္အမူအရာ ႐ုပ္တရားေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ျဖစ္လာတဲ့အခါက်မွ "ေလ်ာင္းတယ္၊ ေလ်ာင္းတယ္"လို႔ မွတ္ရတယ္။ အဓိပတိပစၥည္းတရားကို ပစၥည္းတရားကို မွတ္တာလား ... ပစၥယုပၸန္တရားကို မွတ္တာလား ... ပစၥယုပၸန္တရားကို မွတ္တာပါ။ ကဲြျပားသြားပါတယ္။ မိမိ ခႏၶာကုိယ္ထဲမွာ အဓိပတိပစၥည္း၊ ပစၥယုပၸန္တရားေတြ ေက်းဇူးျပဳေနတာ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ျဖစ္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ ဒီလုိသိၿပီး ရြတ္ဆိုရရင္ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္။

ဆက္ရန္ ... အဓိပတိ ၃(ဃ) သို႔ ....

0 comments:

Post a Comment

 
အမတံ ဒေဒါစ ေသာ ေဟာတိ - တရားအလွဴေပးလွဴသူသည္ အၿမိဳက္နိဗၺာန္ ေပးလွဴသူမည္၏။ (ဘဝတိုင္း ဉာဏ္ထက္ျမက္ေစ၏။)

ဤဓမၼblogမွ တရားမ်ားအား ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အဓြန္႔ရွည္ တည္တန္႔ရန္ ျဖန္႔ေဝၾကပါခင္ဗ်ား။


တျခားဘာသာမ်ား ေလ့လာခ်င္ရင္....
သမၼာက်မ္းစာ-ျမန္မာျပန္ (Bible)
ကုရ္အာန္က်မ္းစာ-ျမန္မာျပန္ (Quran)
ဟိႏၵဴ ဘာသာ (Hinduism)
ဂ်ဴး ဘာသာ (Judaism)
ဂ်ိန္း ဘာသာ (Jainism)
အစၥလာမ္ ဘာသာ (Islam)

Followers

ကၽြန္ေတာ့္ အေၾကာင္း

ဆက္သြယ္ခ်င္ရင္